cafegoldoon.com

کافه گلدون اولین فروشگاه گل و گیاه اینترنتی با مجوز اتحادیه کسب و کار مجازی

cafegoldoon.com

کافه گلدون اولین فروشگاه گل و گیاه اینترنتی با مجوز اتحادیه کسب و کار مجازی

کافه گلدون از سال 1396 فعالیت رسمی خود را با نام گلدوناریوم آغاز کرده است که تا به امروز حدود 3 سال تجربه‌ی کاری در زمینه گل و گیاه دارد. این وب سایت از سال 1397 با نام جدید خود یعنی کافه گلدون شناخته می‌شود و به صورت تخصصی بر روی گل و گیاه فعالیت دارد. کافه گلدون اولین فروشگاه گل و گیاه اینترنتی با مجوز اتحادیه کسب و کار مجازی است.

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گیاه قهر و آشتی؛ حساس دوست داشتنی

یکی از عجایب طبیعت،‌ گیاه خجالتی و حساسی به نام قهر و آشتی است. چیزی که باعث جذابیت این گیاه می‌شود حساسیت آن به لمس شدن است به طوری که بعد از لمس کردن، ‌برگ‌های آن به سرعت شروع به جمع شدن می‌کنند و پس از مدتی دوباره باز می‌شوند. اما نباید فریب حساسیت برگ‌های این گیاه زیبا را خورد زیرا نگهداری بسیار ساده‌ای دارد و قابل نگهداری و پرورش در خانه است. باز و بسته شدن برگ‌های این گیاه برای کودکان و بزرگسالان بسیار جذاب است و دلیل آن تنها لمس برگ‌ها نیست بلکه تاریکی محیط و گرما زیاد نیز باعث بسته شدن برگ‌های گیاه می‌شود. برگ‌های این گیاه ساختار لولا مانندی دارند که به آنها کمک می‌کند تا به راحتی باز و بسته شوند.

شرایط نگهداری گیاه قهر و آشتی

خاک: خاک لومی خوب زهکشی شده

گلدان: سایز متوسط

نور: تابش غیر مستقیم نور خورشید

دما: ۱۶ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد

رطوبت: بالا

آبیاری: به طور مداوم مرطوب باشد اما نه غرق در آب

کود: کود مایع پتاسیم رقیق شده در آب

زمان کوددهی:‌ هر دو هفته یکبار

تکثیر: کاشت بذر

نمایشگر ویدیو
 
00:00
 
00:11

نام‌های دیگر این گیاه:

گیاه حساس

گیاه خجالتی

گیاه به من دست نزن

گیاه خواب آلود

بیشتر بخوانید: 

فوت و فن باغبانی در منزل | نکاتی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

گیاهان آفتاب مهتاب ندیده | آشنایی با گیاهان آپارتمانی

دلیل زرد شدن گیاه قهر و آشتی

برگ‌های این گیاه در صورت آبیاری بیش از حد یا خشکی،‌ کمبود نور، ‌سرما و بیماری‌های قارچی به سرعت زرد می‌شود و شروع به ریزش می‌کند. این گیاه به حشراتی مانند کنه و شته حساس است و بیماری‌های ویروسی نیز باعث زرد شدن آن می‌شود.

تکثیر گیاه قهر و آشتی

این گیاه به دو روش کشت بذر و قلمه زدن تکثیر می‌شود که روش کشت بذر آن، رایج‌تر است. در این روش ابتدا بذر را در آب باید خیساند تا جوانه بزند، سپس آن را در بستری از ماسه و خزه و یک لایه خاک کاشت و با پلاستیک شفاف آن را پوشاند تا رطوبت خاک حفظ شود. بذرها بعد از ۲ تا ۳ هفته جوانه می‌زنند و آماده کاشت در گلدان هستند.

روش دیگر تکثیر گیاه قهر و آشتی، روش قلمه زدن است. در این شیوه،‌ انتها گره برگی ‌یک شاخه جوان و تازه گیاه را برش زده و قلمه را در بستری که حاوی ماسه مرطوب است می‌کارید و آن را مرطوب نگه‌می‌دارید تا قلمه ریشه بزند، سپس گیاه را به  خاک لومی زهکشی شده منتقل می‌کنیم.

 

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

تراریوم یا باغ شیشه‌ای

 

تراریوم با باغ شیشه‌ای یک باغ مینیاتوری است، که به دلیل داشتن اکوسیستم خودکفا، مناسب رشد انواع گیاهان است. تراریوم را برای اولین بار یک پزشک انگلیسی به طور اتفاقی کشف کرد. شیوه عملکرد آن به این صورت است که تراریوم بخار آب موجود در گیاه و خاک را در دیوار شیشه‌ای تراریوم جمع می‌کند و مجدد آن را به خاک بر‌می‌گرداند، به همین دلیل نیاز به آبیاری روزانه ندارد و آز آن جایی که بدنه آن شیشه‌ای است نور خورشید را به راحتی از خود عبور می‌دهد تا گیاه بتواند فرآیند فتوسنتز را انجام دهد و دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند، در نتیجه این باغ مینیاتوری حتی اگر به صورت در بسته باشد،‌ مانع از رشد گیاه نمی‌شود و آب لازم و اکسیژن مورد نیاز گیاه را به خوبی تامین می‌کند.

گیاهان مناسب برای تراریوم

از آنجایی که تراریوم محیط مرطوبی برای گیاهان فراهم می‌کند،‌ گیاهان جنگل‌ها و محیط‌های مرطوب برای نگهداری در آن بسیار مناسب است. اما تراریوم‌ها در دو نوع سربسته و سرباز هستند،‌ که گیاهان مناسب آنها نیز با یکدیگر فرق دارند.

  • گیاهان مناسب تراریوم سرباز: تیلاندزیا،‌ کاکتوس‌های کوچک،‌ بگونیا رکس، لدبوریا و بنفشه آفریقایی
  • گیاهان مناسب تراریوم سربسته:‌ بروملیاد،‌ ارکیده،‌ فیتونیا و پتوس

ظرف مناسب تراریوم

انتخاب ظرف مناسب برای تراریوم بستگی به سلیقه و فضایی دارد که تراریوم را در آن قرار می‌دهید. ظرف تراریوم حتماً باید شفاف باشد تا نور خورشید را به راحتی عبور دهد و به هیچ‌عنوان رنگی نباشد تا در انتقال پرتوهای نور خللی ایجاد نکند. جنس آن می‌تواند پلاستیکی، شیشه‌ای یا طلق باشد. در انتخاب سایز ظرف تراریوم به اندازه گیاهانی که قصد کاشت آنها را دارید توجه کنید تا فضا کافی برای رشد آنها فراهم باشد و شاخ و برگ گیاه به دیواره آن نچسبد.

تراریوم مناسب افرادی است که به دنبال ایجاد فضایی با طراوت در محیط خانه یا محل کار هستند اما فرصت کافی برای نگهداری و مراقبت از گیاه را ندارند. از آنجایی که این گیاه در محفظهٔ شیشه‌ای نگهداری می‌شود برای هدیه دادن بسیار مناسب‌ است و به راحتی می‌توانید آن را در منزل و با کمترین هزینه تهیه کنید یا از گل‌فروشی‌های محلی آن را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:

سفره شام گیاهان آپارتمانی/آشنایی با انواع خاک و کود برای گیاهان آپارتمان

هسته انبه را دور نریزید/کاشت هسته انبه

آفت‌های رایج در تراریوم

  • کپک و قارچ:‌ معمولاً در تراریوم‌های دربسته کپک و قارچ ایجاد می‌شود که برای پیشگیری از آن باید هوای داخل آن را به طور منظم تهویه کرد.
  • حلزون و شته: برای جلوگیری از ایجاد شته و حلزون در تراریوم باید خاک آن را استریل کرد و این موجودات را با پارچه از تراریوم جدا کرد.
  • مگس سفید، کنه و شپش گیاهی: برای دوری این موجودات باید برگ‌ها را شست و از پودر مالاتیون در گیاه استفاده کرد.
  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

پیشنهاد ۵ گلخانه برای آپارتمان شما

 

گلخانه اقتصادی و به صرفه؛ پپرومیا، پوتوس و شامادورا

با حدود ۲۵۰ هزار تومان می‌توانیم هر سه این گلدان‌ها را تهیه کنیم. پیشنهادهای این گزارش با گلدان سرامیکی و آماده برای قرار دادن در آپارتمان شما هستند. این سه گلدان علاوه به دوام و زیبایی، قیمت مناسبی هم دارند و از نظر انتخاب گزینه‌های مناسبی به شما می‌روند. شامادورا در بازار با قیمت ۹۵ هزار تومان، پپرومیا یا برگ قاشقی با قیمت ۷۰ و پوتوس با ابعاد مناسب با قیمت ۸۰ هزار تومان قابل خریداری است.

گلخانه‌ای با کلاس قیمت متوسط؛‌ آگلونما، نخل اریکا و سینگونیوم

یک مجموعه گیاه آگلونما و نخل اریکا هر کدام با قیمتی حدود ۱۲۰ هزار تومان، مجموعاً ۲۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. سینگونیوم زیبا نیز حدود ۸۰ هزار تومان قیمت دارد. این سه گیاه ترکیب زیبایی از برگ‌های پهن و سوزنی را در خانه فراهم می‌کند. همچنین گلدان آگلونما و سینگونیوم انبوهی زیبایی به خانه شما می‌دهد. توجه داشته باشید همانطور که اشاره کردیم، اضافه کردن بنجامن یا پوتوس به این مجموعه، آن را انبوه‌تر می‌کند و کلاس قیمت را همچنان روی متوسط نگاه می‌دارد.

گلخانه آپارتمانی با قیمت متوسط؛ بنجامن، دیفن باخیا و لیندا

یک گیاه متوسط بنجامن با قیمت ۱۳۰ هزار تومان قابل خریداری است. دیفن باخیا با اندازه مناسب را می‌توانیم حدود ۱۲۰ هزار تومان تهیه کنیم و لیندا حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. شما اگر علاقه داشته باشید می‌توانید همچنان پوتوس یا سایر گیاهان آپارتمانی مانند برگ قاشقی که قیمت ارزان‌تری دارند را به مجموعه خود اضافه کنید و کلاس قیمت متوسط را حفظ کنید. بنجامن سیاه یا ابلق، توجه داشته باشید که کدام یک از این انواع را دوست دارید.

کلاس قیمت نسبتاً بالا؛ سانسوریا، زاموفیلیا و برگ‌انجیری

هر یک از این سه گیاه تنوع قیمتی بالایی دارند. مثلا سانسوریا از ۹۰ هزار تومان یا حتی کم‌تر تا حدود ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. با قیمت‌هایی که به آن اشاره خواهیم کرد، شما می‌توانید گیاهانی با ظاهر مناسب تهیه کنید. گیاهانی که نه خیلی بزرگ هستند که قیمتشان به تنهایی به ۵۰۰ هزار تومان برسد و نه آنقدر کوچک که شما را راضی نگاه ندارد. سانسوریا با قسمت ۱۵۰ هزار تومان، زاموفیلیا ۱۵۰ هزار تومان و برگ‌انجیری با قیمت ۱۳۰ هزار تومان مجموعه زیبایی از گلخانه خانگی با قیمت نسبتاً بالا را تشکیل می‌دهد. اما انتخاب این سه گیاه دکوراتیو زیبایی چشم‌گیری به خانه شما خواهد داد.
اگر به پر کردن گلخانه خود اهمیت می‌دهید، گیاه بنجامن با اندازه متوسط در حدود ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارد که می‌توانید به هر گلخانه‌ای اضافه کنید و جلوه انبوه‌تری به گلخانه خود ببخشید.

گلخانه آپارتمانی با قیمت بالا؛ دراسنا کامپکت،‌ شامادورا، آگلونما، سانسوریا و زاموفیلیا

اگر بخواهیم خانه خود را با ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان دارای گلخانه آپارتمانی کنیم، ما برای گل و گیاه بودجه بالایی در نظر گرفته‌ایم و می‌توانیم انتخاب‌های متنوعی داشته باشیم. می‌توانیم آنتریوم را که گیاهی گل‌دار است به مجموعه اضافه کنیم. آنتریوم بزرگ و بلند که بسیار چشم‌گیر و زیبا باشد، حدود ۱۱۵ هزار تومان قیمت دارد. آنتریوم البته در فصولی گل می‌دهد و در فصول دیگر سال بدون گل و با برگ‌های سبز به زندگی ادامه می‌دهد.
پیشنهاد ما برای گلخانه آپارتمانی با کلاس قیمتی بالا، مجموعه‌ای از شامادورا به قیمت ۹۵ هزار تومان، دراسنا کامپکت به قیمت ۱۰۰ هزار تومان، برگ‌انجیری به قیمت ۱۳۰ هزار تومان، سانسوریا به قیمت ۱۵۰ هزار تومان، آگلونما به قیمت ۱۱۰ هزار تومان است. اگر به یکی از گیاهان این مجموعه علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آن را با زاموفیلیا به قیمت ۱۵۰ هزار تومان جابه‌جا کنید. همه این گلدان‌ها بدون شک قیمت‌های متنوعی دارند. آکاس در این نوشته با برداشت قیمت از وبسایت کافه گلدون، گلدان‌های مناسب برای خرید با ظاهر مناسب را انتخاب کرده است.

اگر به تراریوم علاقه دارید

تراریوم‌ها یا باغ‌های شیشه‌ای بین ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند. اگر به گیاهان مینیاتوری و با ظرافت علاقه دارید می‌توانید گزینه‌های فوق را با تراریوم جایگزین کنید. یک تراریوم ۱۰۰ هزار تومانی بسیار کوچک است اما شما می‌توانید در حدود ۲۰۰ هزار تومان، تراریومی با اندازه متوسط تهیه کنید.

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

 آشنایی با گیاه بنفشه آفریقایی

 

اگر قصد نگهداری گل و گیاه آپارتمانی را دارید و به دنبال گیاهی هستید که در کنار ظاهر زیبای برگ‌هایش، در تمام طول سال گل‌های زیبا و خوش‌رنگی بدهد، انتخاب گیاه بنفشهٔ آفریقایی را فراموش نکنید. همانطور که از نام این گیاه مشخص است،‌ بنفشهٔ آفریقایی از گیاهان بومی شرق قارهٔ‌ آفریقا است. گلربرگ‌های این گیاه در رنگ‌های سفید، بنفش، قرمز، صورتی و آبی است و برگ‌های مخملی آن گاهی به صورت ابلق و گاهی تک رنگ و ساده است.

شرایط نگهداری بنفشهٔ آفریقایی

یکی از روش‌های متداول آبیاری گیاه بنفشهٔ آفریقایی، آبیاری توسط زیرگلدانی است. در این روش زیرگلدانی را از آب بدون کلر پر می‌کنید و پس از نیم‌ساعت آب اضافی زیرگلدانی را خالی می‌کنید. حتماً از آب بدون کلر برای آبیاری آن استفاده کنید زیرا کلر موجود در آب مانع از شکوفه دادن آن می‌شود و برگ‌های مخملی گیاه را می‌سوزاند. همچنین دقت داشته‌باشید تا آب خیلی سرد نباشد زیرا این گیاه به سرما بسیار حساس است.

این گیاه را می‌توانید در نور خیلی کم نیز نگهداری کنید اما برای گل‌دهی این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارید و بهتر است آن را پشت پنجره‌های جنوبی نگهداری کنید. این گیاه به حدود ۱۲ ساعت روشنایی و ۸ ساعت تاریکی مطلق نیاز دارد. اما اگر در خانه نور کافی ندارید می‌توانید با نور لامپ نیز به گل‌دهی گیاه کمک کنید. بهتر است از لامپ‌های مهتابی استفاده کنید و آنها را در فاصلهٔ‌ ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری گیاه قرار دهید یا از لامپ‌های رشد استفاده کنید.

برای کوددهی به این گیاه نیز در هر دوره از آبیاری از کود رشد (سه بیست) برای رشد بهتر و هر ۲۰ روز یکبار از کود گل دهی (۳۶۱۲۱۲) برای تحریک گیاه و گل دادن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

گیاه خوش‌یمن آپارتمانی/ آشنایی با گیاه آگلونما

فوت و فن باغبانی در منزل | نکاتی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

شیوه تکثیر و قلمه زدن گیاه بنفشهٔ‌ آفریقایی

تکثیر بنفشهٔ آفریقایی از طریق بذر، برگ، نیم برگ، تقسیم بوته و حتی کشت بافت گیاه صورت می‌گیرد. اما آسان‌ترین راه تکثیر این گیاه، تکثیر برگ است. در این روش با انتخاب برگ سالم و بالغ (معمولاً برگ‌های وسطی بهتر است) و بریدن آنها به صورت مورب از انتهای دمبرگ، قرار دادن قلمه در آب یا بستری سبک مثل پیت‌ماوس و پرلیت و قرار دادن قلمه با زاویهٔ ۴۵ درجه در خاک می‌توانید گیاه را تکثیر کنید.

خاک مناسب برای گیاه بنفشهٔ آفریقایی

مناسب‌ترین خاک برای این گیاه خاک‌برگ به همراه پیت‌ماوس و پرلیت است و بهتر است در فصول گرم سال روزی یکبار با کود‌های تقویتی و غذاهای کمکی به رشد و تقویت گیاه کمک کرد.

گلدان مناسب برای بنفشهٔ آفریقایی

علاوه بر توجه به سایز گلدان که با توجه به بزرگی و کوچکی گیاه و حجم ریشه‌های آن تعیین می‌شود باید به جنس بدنهٔ گلدان نیز توجه کرد. از آنجایی که گیاه بنفشهٔ آفریقایی به سرما حساسیت دارد بهتر است این گیاه را در گلدان‌های پلاستیکی پرورش دهید و از گلدان‌های فلزی یا سفالی استفاده نکنید تا شوک سرما به ریشه‌های گیاه وارد نشود زیرا باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه زامیفولیا

 

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه زامیفولیا

زامیفولیا، در حال حاضر، یکی از محبوب‌ترین گیاهانِ فضای بسته، در جهان است.

این گیاه، برگ‌های گوشتی و روغنی شکلی دارد که ظاهرِ آن را به یک گیاه دوست داشتنی تبدیل کرده است.

اما دلیل محبوبیت زامیفولیا در میان مردم جهان، ظاهر زیبایش نیست!

اصلی‌ترین دلیل علاقه مردم٬ نگهداری آسان و ساده این گیاه است.

زامیفولیا یک گیاه بسیار سر‌سخت است که به راحتی شرایط دشوار را تاب می‌آورد.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

 

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

خرید ارکیده با گلدان پایه دار فلزی

 

جنس این گلدان فلزی است و در داخل آن یک گلدان شفاف پلاستیکی قرار گرفته.

شباهت گلدان دقیقا مشابه عکس و گیاه بیش از ۸۰ درصد تشابه باتوجه به موجودی خواهد داشت

باتوجه به نیاز ریشه به نورگیری لازم است در طول روز چند ساعت گلدان شفاف داخلی را خارج کرده و در معرض نور زیاد غیرمستقیم قرار دهید.

 

برای آشنایی بیشتر با شیوه نگهداری این گل زیبا مقاله زیر را مطالعه کنید :

همه چیز درباره گل ارکیده 

اگر شما هم به این گل خاص علاقمندید برای خرید گل ارکیده به کافه گلدون مراجعه کنید.

در سایت قسمت محصولات ، بخش گیاهان خاص ، خرید گل ارکیده بنفش را انتخاب کنید.

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

خرید گل ارکیده ارکیده کرم-بنفش

جنس این گلدان فلزی است و در داخل آن یک گلدان شفاف پلاستیکی قرار گرفته.

شباهت گلدان دقیقا مشابه عکس و گیاه بیش از ۸۰ درصد تشابه باتوجه به موجودی خواهد داشت

باتوجه به نیاز ریشه به نورگیری لازم است در طول روز چند ساعت گلدان شفاف داخلی را خارج کرده و در معرض نور زیاد غیرمستقیم قرار دهید.

 

این گل با ریشه نور و هوا را جذب می‌کند. پس ریشه‌ها در گلدان باید به این صورت قرار بگیرند.

نور زیاد غیر مستقیم اولین نیاز این گیاه گلدار است. گلدان با منفذ مناسب هم دیگر نیازهای این گل می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با شیوه نگهداری این گل زیبا مقاله زیر را مطالعه کنید :

همه چیز درباره گل ارکیده 

اگر شما هم به این گل خاص علاقمندید برای خرید گل ارکیده به کافه گلدون مراجعه کنید.

در سایت قسمت محصولات ، بخش گیاهان خاص ، خرید گل ارکیده بنفش را انتخاب کنید.

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

نگهداری و نحوه تکثیر زامیفولیا

 

نگهداری زامیفولیا

اگر فرصت خواندن مقاله رو ندارید، می‌تونید اون رو فقط در چند دقیقه گوش بدید. 


نگهداری زامیفولیا، شاید برای بسیاری از دوستداران گل و گیاه کار سختی به نظر برسد، در صورتی که این گیاه، نگهداری بسیار آسانی دارد.

زامیفولیا ( Zamioculas zamiifolia) که به نام گیاه زی‌زی ( zz-plant ) هم شناخته می‌شود، گونه ی بومی شرق آفریقا است. این گیاهِ همیشه سبز، که حدود ۲۰۰ سال پیش شناخته شده، به تازگی در جهان شهرت یافته است. در ادامه با ما همراه باشید تا با تمام ویژگی‌های این گیاه آشنا شوید.

اگر در منزل خود یک زامیفولیای بیمار دارید، با مطالعه مقاله زیر می‌توانید آن را درمان کنید.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

مشکلات زامیفولیا بیماری و راه درمان

نگهداری زامیفولیا
نگهداری زامیفولیا

معرفی زامیفولیا

زامیفولیا، در حال حاضر، یکی از محبوب‌ترین گیاهانِ فضای بسته، در جهان است.

این گیاه، برگ‌های گوشتی و روغنی شکلی دارد که ظاهرِ آن را به یک گیاه دوست داشتنی تبدیل کرده است، اما دلیل محبوبیت زامیفولیا در میان مردم جهان، ظاهر زیبایش نیست!

اصلی‌ترین دلیل علاقه مردم٬ نگهداری آسان و ساده این گیاه است.

زامیفولیا برای کسانی که مسافرت می‌روند و یا از نگهداریِ گیاه خود غافل می‌شوند٬ یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

با کمی مطالعه در حوزه گیاهان آپارتمانی، متوجه خواهید شد که گیاهانی شبیه زامیفولیا، بسیار کم نظیر هستند.

زامیفولیا یک گیاه بسیار سر‌سخت است که به راحتی شرایط دشوار را تاب می‌آورد.

شاید به همین دلیل است که به زامیفولیا٬ گیاه کمدی هم می‌گویند؛ چون این گیاه مقادیر زیادی از آب را در برگ‌های گوشتی خود ذخیره می‌کند.

به همین دلیل، در نور کم و آبیاری کم، به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد.

به قول معروف اگر زامیفولیا را در یک کمد هم نگهداری کنید، رشد خواهد کرد.

البته مطمئن باشید که اگر زامیفولیای خود را در محیطی پر نور قرار دهید و مرتب آبیاری کنید، شاهد جلوه‌گری و شکوه بیشتر آن خواهید بود.

ویژگی ظاهری زامیفولیا

نگهداری زامیفولیا

برگ و ساقه زامیفولیا

زامیفولیا، با برگ‌های گوشتی و براقی که از ساقه‌ها می‌رویند، شناخته شده است.

برّاق بودن و ترتیبِ منظمِ قرارگیریِ برگ‌ها، سبب می‌شود که خیلی از مردم، آن را با گیاه مصنوعی اشتباه بگیرند!

ساقه‌های زامیفولیا به سمت بالا رشد می‌کنند. اما در بعضی از آن ها انحنا و قوس هم دیده می‌شود.

در عکس های زیر، ظاهرِ یک زامیفولیای زیبا و پرپشت را مشاهده می‌کنید.

زامیفولیازامیفولیا

: بهتر است بدانید که زامیفولیا در شرایط مناسب یا محیط باز، گل‌های زرد و سفید کوچکی می دهد که زیبایی آن را بیشتر می‌کند.

گل زامیفولیاگل زامیفولیا

ریشه زامیفولیا

از مهم‌ترین ویژگی‌های فیزیکی زامیفولیا٬ سیستمِ ریشه‌ایِ آن است.

در میان ریشه‌های این گیاه، توده‌هایی کوچک _شبیه به سیب زمینی_ وجود دارد که به آن ها ریزوم می‌گویند.

هنگام آبیاری، ریزوم‌ها آب را جذب و در خود ذخیره می‌کنند.

به همین دلیل، زامیفولیا می‌تواند شرایط سخت را تحمل کند.

به خاطر داشته باشید که زامیفولیا را به دلیل دارا بودن ریزوم، باید به دقت آبیاری کنید.

در عکس زیر، به خوبی می‌توانید ریزوم‌های زامیفولیا را مشاهده کنید.

ریزوم زامیفولیا

نگهداری زامیفولیا

گونه‌های زامیفولیا

از زیبایی‌های زامیفولیا، داشتن چند واریته و گونه مختلف است. هر کدام از این واریته‌ها، زیبایی خود را دارند و همگی نگهداری یکسانی را نیازمندند.

در ادامه، با چند گونه خاص زامیفولیا آشنا می‌شوید.

نگهداری زامیفولیا

زامیفولیا بلک (Raven ZZ Plant)

یکی از گونه‌های خاص زامیفولیا، زامیفولیا بلک است که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید.

زامیفولیا بلکزایمفولیا بلک

این گونه، برگ‌هایی به رنگ بنفشِ تیره دارد که بسیار شیک و جذاب است و قیمت بالایی هم دارد.

نگهداری زامیفولیا

زامیکرو (Zamicro) 

این گونه، از ‌نوع مینیاتوری یا زامیفولیای کوتوله است که اکنون در ایران موجود نمی‌باشد.

نگهداری زامیفولیا

واریته‌های مختلف زامیفولیا

زامیفولیا چند رنگ مختلف دارد.

واریته‌های مختلفِ زامیفولیا را، در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید.

زامیفولیا ابلقزامیفولیا سبززامیفولیا بلک

نگهداری زامیفولیا

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

بررسی ویژگی‌های زامیفولیا

در جدول زیر مشخصات زامیفولیا، به صورت مختصر آمده است:

نام‌های معروفِ دیگر گیاه زی زی، زامیفیلیا، زوزو، نخل زمرد
نام علمی  Zamioculcas zamiifolia
خانواده  آراسه‌ ها
بومی آفریقای شرقی
حداکثر رشد ۱۰۰ سانتی متر (در مناطق بومی، بیشتر از این اندازه می تواند رشد کند.)
سمی برای حیوانات اهلی و انسان
نور نور متوسط غیر مستقیم (مقاوم در شرایط با نور کم.)
آبیاری متوسط
رطوبت  متوسط
دما دمای متوسط اتاق

زامیفولیا، یک گیاه مناسب برای فضای اداری یا فضاهای مدرن و سنتی است.

از نقاط قوت این گیاه، تکثیر آسان آن است.

اما تکثیر این گیاه، در مقایسه با سایر گیاهان، نیازمند زمان و صبر بیشتری است.اگر یک گلدان زامیفولیا دارید، به راحتی می‌توانید آن را به چند گلدان تبدیل کنید.

در ادامه، تکثیر زامیفولیا را نیز خواهید آموخت.

از نقاط ضعف این گیاه، رشد کند و آرام آن است.

اگر گیاهی می‌خواهید که به سرعت رشد کند،‌ باید بدانید که زامیفولیا مناسب شما نیست.

اما اگر صبور باشید، می‌بینید که این گیاه، چگونه برای شما رشدی درخشان خواهد داشت.

از ویژگی‌های خاص و بارز گیاه زامیفولیا ، خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست.

در یک تحقیق، در دانشگاه کپنهاگ، مشخص شد که زامیفولیا در تصفیه هوای محیط بسته، تاثیرگذار است.

این گیاه، در از بین بردن سموم بنزن،‌ تولوئن و برخی ترکیبات شیمیایی موثر است.

این خود، یک دلیل خوب برای نگهداری زامیفولیا در محیط های خانگی و اداری است.

زامیفولیا مناسب اتاق خواب

همانطور که در جدول مشاهده کردید، زامیفولیا از گیاهان سمی محسوب می‌شود. این سموم، تنها در صورت استفاده خوراکی از گیاه، به شما منتقل می‌شوند اما لمس گیاه، مشکلی برایتان به وجود نخواهد آورد.

این در حالی است که زامیفولیا، یک گیاه درمانی نیز محسوب می‌شود.

در تانزانیا از این گیاه در درمان زخم، گوش درد و برخی بیماری‌های التهابی استفاده می‌کنند.

اما این درمان‌ها به صورت موضعی بوده و مصرف خوراکی را شامل نمی‌شود.

نور زامیفولیا

نور زامیفولیا

از نکته‌های اولیه در نگهداری زامیفولیا، میزان نور مورد نیاز این گیاه است.

اگر دوست دارید شاهد رشد و شادابی بهتر زامیفولیا باشید، باید نور ایده‌آلش را تامین کنید.

نور متوسط ولی غیر مستقیم، برای این گیاه عالی است؛ مثل: نور اول صبح که از پشت پنجره می‌آید.

اما هنگام ظهر، باید آن را از جلوی پنجره بردارید؛ چون برگ‌های گیاه، بر اثر نور و گرمای زیاد خواهد سوخت.

از ویژگی‌های خاص این گیاه، رشد در نور کم است.

زامیفولیا در نور کم، رشد کندتری دارد ولی بر اثر نور کم، به گیاه آسیبی وارد نمی‌شود.

از طرفی، زامیفولیا قابلیت رشد زیر نور فلوئورسنت را هم دارد.

به همین دلیل، یک گیاه مناسب برای محیط‌ های اداری محسوب می‌شود.

نگهداری زامیفولیا

آبیاری زامیفولیا

از نکته‌های اصلی در نگهداری زامیفولیا، میزان آبیاری این گیاه است.

زامیفولیا را در تابستان، حدود ۷ تا ۱۰ روز یکبار و در زمستان ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار آبیاری کنید.

اما روش اصلی برای آبیاری این گیاه آن است که سیرابش کنید.

بعد از گذشت چند روز، با فرو کردن انگشتتان، تا حدود دو بند انگشت در خاک، از خشک شدن خاک اطمینان حاصل کنید.

وقتی خاک خشک شده باشد، به دست شما نمی چسبد و وقت آبیاری مجدد گیاه فرارسیده است.

به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از حد، باعث جمع شدن آب در خاک می‌شود.

این آبِ بیش از حد، باعث پوسیدگی ساقه و ریزوم‌ها خواهد شد.

زامیفولیا یک گیاه مقاوم است. در واقع این گیاه، آب را در برگ‌های گوشتی و ریزوم خود ذخیره می‌کند.

به همین دلیل نسبت به کم آبی مقاومت می‌کند.

ولی در صورت خشکی زیاد، برگ‌های آن می ریزند.

نگهداری زامیفولیا

دمای زامیفولیا

زامیفولیا

دمای متوسط، برای نگهداری زامیفولیا کفایت می‌کند.

در واقع دمایی حدود ۱۶ تا ۲۳ درجه سانتی گراد، برای این گیاه خوب است اما در دمایی تا حدود ۳۰ درجه سانتی گراد، بهتر و سریع تر رشد می‌کند.

به خاطر داشته باشید که این گیاه را در دمای زیر ۷ درجه به هیچ عنوان نگهداری نکنید.

نگهداری زامیفولیا

خاک زامیفولیا

خاک زامیفولیا

از نکات قابل توجه در نگهداری زامیفولیا، خاک مناسب است؛ چون خاک مناسب، آب اضافی را عبور می‌دهد و مانع پوسیدگی ریزوم ها می‌شود.

مخلوط خاک کاکتوس، بهترین خاک برای زامیفولیا است.

بهتر است به این خاک، مقداری پرلیت یا ماسه اضافه کنید تا تخلیه را افزایش دهید.

لازم است که گلدان انتخابی، دارای سوراخِ زهکشِ مناسب، برای خروج آب باشد.

کود زامیفولیا

زامیفولیا به کود خاصی احتیاج ندارد اما برای افزایش رشد، می‌توانید از کودِ مایعِ رقیق شده در فصل رشد گیاه استفاده کنید.

بهترین زمان برای کوددهی، هنگام آبیاری گیاه است؛ چون این کار، از سوختن گیاه بر اثر کود، جلوگیری می‌کند.

نگهداری زامیفولیا

رطوبت زامیفولیا

زامیفولیا

رطوبت متوسط، برای این گیاه مناسب است اما گرم شدنِ خانه، باعث کاهش رطوبت خواهد شد.

پس در این شرایط، میزان رطوبت را افزایش دهید.

کاهش رطوبت، باعث قهوه‌ای شدنِ نوکِ برگ‌ها خواهد شد.

نگهداری زامیفولیا

تعویض گلدان زامیفولیا

تعویض گلدان زامیفولیا

در ۵ سالِ اول، که گیاه جوان است، در هر بهار، گلدان را عوض کنید.

اما بعد از ۵ سال ابتدایی، نیازی به تعویض گلدان نیست؛ مگر زمانی که ریشه گیاه ، از زیر گلدان بیرون بزند.

نگهداری زامیفولیا

هرس کردن زامیفولیا

این گیاه، نیازی به هرس کردن ندارد. فقط اگر برگ‌های پائینی زرد شده‌اند آن ها را جدا کنید.

اگر ساقه‌ای بیش از حد نسبت به بقیه بلند شده است و برایتان آزار دهنده است، آن ساقه را جدا و تکثیر کنید؛ چون کوتاه کردنِ آن، زیباییِ گیاه را کم می‌کند.

نگهداری زامیفولیا

آفات و مشکلات زامیفولیا

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

تمیز کردن زامیفولیا

این گیاه، در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌ها مقاومت می‌کند. به همین دلیل به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت؛ مگر در شرایط رطوبت یا آبیاری بیش از حد، که با تنظیم رطوبت و آبیاری، مشکل برطرف خواهد شد.

در مواردی بسیار نادر، ممکن است شاهدِ شته روی زامیفولیا باشید.

اگر گیاه شما در فصول گرم در فضای باز باشد، شاید این مشکل برایش پیش بیاید.

برای شناسایی شته، باید به لکه‌های زرد رنگ روی برگ‌ها توجه کنید.

شته‌ها بسیار ریز هستند.

البته باید بدانید که دیدنِ تنها یک لکه زرد رنگ، دلیل بر بودن آن ها روی گیاه نیست!

برای اطمینان از وجود شته، به مایع چسبناکی که روی برگ‌ها باقی می‌گذارند، توجه کنید.

 

اگر گیاهِ شما با شته آلوده شده است، چندکار را باید انجام دهید:

ابتدا محلولی از صابون مایع و آب درست کنید و روی برگ‌ها اسپری کنید.

کمی صبر کنید.

سپس برگ‌‌ها را با آب تمیز کنید.

برای جلوگیری از شیوع بیماری، برگ بیمار را قطع کنید.

تکثیر زامیفولیا

تکثیر زامیفولیا، کار نسبتا آسانی است.

برای تکثیر زامیفولیا، دو روش وجود دارد که در ادامه آن ها را به شما خواهیم گفت:

نگهداری زامیفولیا

۱- قلمه برگ زامیفولیا

تکثیر زامیفولیاتکثیر زامیفولیا از طریق ساقه

در این روش، شما یک برگ را از ساقه قطع کنید و بگذارید چند ساعت خشک شود.

بعد از چند ساعت، قلمه برگ را در خاک مرطوب یا آب قرار دهید.

دقت کنید که قلمه ی برگِ زامیفولیا را خیلی در عمق خاک قرار ندهید؛ چون این کار، باعث پوسیدگی قلمه خواهد شد. فقط کافیست چند سانتی متر از محل برش در خاک قرار بگیرد.

همچنین بهتر است قلمه را در محلی گرم قرار داده و آن را آبیاری کنید.

برای مشاهده ریشه‌دهی، باید صبور باشید. چون تولید ریشه، چند ماه زمان می‌برد.

در مواردی، ریشه‌دهی حتی تا یک سال هم به طول انجامیده است.

اگر قلمه برگ پوسیده شد، خاک را بررسی کنید.

اگر در خاک، غده‌های ریزی به وجود آمده بودند، قلمه موفقیت آمیز بوده! آن ها را به خاک برگردانید و منتظر ظهور جوانه های جدید بمانید.

اگر غده‌ای تشکیل نشده است، باید قلمه جدیدی بزنید و از اول شروع کنید.

نگهداری زامیفولیا

۲- تکثیر زامیفولیا با ریزوم

تکثیر زامیفولیا از طریق ساقه

این روش از تکثیر زامیفولیا، راحت و سریع است.

کافیست گیاه را از گلدان خارج کنید.

با تقسیم کردن ریزوم‌ها و جدا کردن ساقه‌های آن ها، می‌توانید یک زامیفولیا را در چند گلدان تقسیم کنید.

نگهداری زامیفولیا

چند سوال رایج درباره زامیفولیا

آیا زامیفولیا یک گیاه خطرناک و سمی است ؟

شایعاتی وجود دارد که این گیاه سرطان زاست! اما با آزمایشات، ثابت شده است که این گفته غلط است.

از طرفی زامیفولیا، حاوی اگزالات کلسیم است. به همین دلیل خوردن آن برای انسان و حیوانات می‌تواند مشکل آفرین باشد. این مشکلات می‌تواند در حد اسهال واستفراغ باشد.

همچنین اگر شما پوست حساسی دارید، ممکن است آبِ درونِ برگ، پوست شما را تحریک کند.

نگهداری زامیفولیا

آیا از محصولات براق کننده برگ می‌توان برای زامیفولیا استفاده کرد ؟

برگ‌های زامیفولیا، حالت مومی شکلی دارند که براق هم هستند. به همین دلیل لزومی ندارد که از این محصولات برای زامیفولیا استفاده کنید.

برای براق شدنِ برگ زامیفولیا، می‌توانید آب را روی برگ‌ها اسپری کرده و تمیز کنید.

این کار، غبار روی برگ‌ها را از بین می‌برد.

نگهداری زامیفولیا

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

و اما حرف آخر…

زامیفولیا، یک گیاه مقاوم است که آبیاری و نور کم را تحمل می‌کند.

در دمای معمولیِ اتاق زندگی می‌کند و در برابر اکثر آفات و بیماری‌ها مقاومت می‌کند.

از طرفی، یک گیاه دکوری و بسیار شیک است.

پس اگر وقتی برای رسیدگی به گیاهان ندارید، زامیفولیا بهترین گزینه برای شماست.

با خریدِ زامیفولیا، یک تجربه شیرین از نگهداری گیاهان خواهید داشت.

نگهداری زامیفولیا

تا مقاله بعدی،

خدانگهدار …

  • کافه گلدون
  • ۱
  • ۰

گیاهان مناسب آشپزخانه

 

پیدا کردن گیاهان مناسب آشپزخانه برای تزئین و مصارف خوراکی که هم رشد خوبی داشته ‌باشند و هم شرایط نگهداری سختی نداشته باشند کار راحتی نیست که ما در این مطلب به راحتی آن را امکان پذیر کرده‌ایم.

در هر مورد بهترین‌ها را مثال زده‌ایم که قطعا وجود آن‌ها در فضای آشپزخانه تزریق کننده حس طراوت و شادابی و پر از انرژی مثبت خواهد‌بود.

 

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

بهترین گیاهان مناسب آشپزخانه

 

بهترین گیاهان مناسب آشپزخانه جهت کاشت و پرورش کدامند؟

کدام گیاهان مناسب آشپزخانه هستند؟

کدام گیاهان خوراکی را می‌توان در آشپزخانه نگهداری کرد؟

از بین این گیاهان کدام یک شرایط رشد و نگهداری سختی ندارند؟

و سؤالاتی از این قبیل همیشه مطرح است.

و پیدا کردن جواب آن‌ها بدون داشتن مرجعی معتبر امکان پذیر نیست.

اما قبل از اینکه به بررسی جواب این سؤالات بپردازیم.

و لیستی از گیاهان و گل های مناسب آشپزخانه و بهترین گیاهان خوراکی را لیست کنیم.

ابتدا ضرورت داشتن چنین گیاهانی را بررسی خواهیم کرد.

گیاهان مناسب آشپزخانه بیشتر برای خانم‌ها مطرح است چرا که خانم‌های خانه‌دار اکثر وقت خود را آشپزخانه می‌گذارنند.

و مخصوصا در اوضاع کنونی که بخاطر بحران کرونا اکثر افراد بیشتر در خانه هستند و تفریحات کمتری دارند.

بیش از پیش نیاز به داشتن گیاهان در فضای منزل و حس طراوت و شادابی طبیعت احساس می‌شود.

فضای آشپزخانه نیز از طرفی بخاطر پخت و پز و داشتن کتری یا سماور و غیره گرم و مرطوب است.

و به همین دلیل باید نسبت به چنین هوایی گیاهان مقاوم باشند.

و بسته به اینکه میزان نورگیری فضای آشپزخانه چقدر باشد

و تهویه هوا به خوبی صورت می گیرد یا خیر،

باید هنگام خرید گیاهان مناسب آشپزخانه این عوامل را نیز در نظر داشت.

در هر صورت داشتن گیاه در فضای منزل و آپارتمان در هر مکانی مخصوصا آشپزخانه امری ضروری است.

که می‌تواند سرشار از حس و انرژی مثبت باشد.

مخصوصا وقتی با دقت و مراقبت خود گیاه یا گل پرورش می‌دهید.

مخصوصا گیاهان خوراکی که قابل استفاده نیز هستند و لذت داشتن چنین گیاهانی را چندین برابر می‌کند.

با توجه به موارد گفته شده در این مطلب لیستی از گیاهان مناسب آشپزخانه به همراه گیاهان خوراکی مناسب را لیست کرده‌ایم.

قطعا چنین لیستی می‌تواند به ده‌ها مورد برسد به همین دلیل ما بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم.

با بهترین گیاهان مناسب آشپزخانه آشنا شوید.

گیاهان و گل آپارتمانی برای محیط آشپزخانه

 آلوئه ورا (Aloe Vera)

از جمله گیاهان بسیار مناسب برای فضای آشپزخانه است.

که مشخصه آن داشتن برگ‌های سبز و بلند با نوک‌های تیز است.

که اگر آن را بشکنید، مایع ژل مانند چسبناکی از آن بیرون می‌زند.

 توجه داشته باشید که این گیاه نیازی به آبدهی زیاد نداشته و باید بین فواصل آبدهی خاک آن کاملا خشک شود.

رشد و تکثیر آن ساده است و دماهای متوسط تا حدی بالا را تحمل می‌کند.

 بنفشه آفریقایی (African Violet)

از گیاهان مناسب آشپزخانه که با گل‌های رنگارنگ و بسیار زیبا و برگ‌های سبز گرد و پرزدار آن می‌توان شناخت.

این دسته از گل‌ها برای فضای آشپزخانه فوق العاده مناسب بوده و ظاهر فضای شما را بسیار زیبا می‌کنند.

برای حیوانات خانگی هم سمی نیست.

خاک این گل اصلا نباید خشک شود و زیاد هم نباید به آن بدهید.

این گیاه به نور زیاد نیاز دارد.

موقع آبدهی نباید روی برگ‌های آن آب بریزید چرا که رنگ آن از بین می‌رود.

بنفشه آفریقایی از گیاهان مناسب آشپزخانه با گل‌های بسیار زیبا

 گیاه سانسوریا (Snake Plant)

از گیاهان مناسب آشپزخانه که آن را با داشتن برگ‌های صاف و مستقیم که ترکیبی از رنگ‌های سبز تیره، سبز روشن و زرد است می‌شناسند.

این گیاه چون قد بلند و پهنای کمی دارد فضای بسیار کمی اشغال می‌کند.

و نیاز به نور زیاد هم ندارد.

اصلا نباید به آن زیاد آب بدهید و لذا بهترین گلدان برای زهکشی عالی خاک، گلدان‌های سفالی است.

خشک شدن خاک و نور کم و مراقبت نه چندان زیاد تأثیری روی گیاه ندارد.

 کاکتوس ها (Cacti)

حتما کاکتوس‌ها را دیده اید که ویژگی ظاهری مشترک همه این گل‌ها داشتن ساقه‌های گوشتی قائم همراه با تیغ یا ساقه‌های گرد همراه با تیغ است.

که به دلیل گوشتی بودن، ساکولنت هم می‌گویند.

کسانی که مشغله زیادی دارند و وقت زیادی برای مراقبت از گیاهان و گل ها ندارند کاکتوس گزینه فوق العاده‌ای است.

با اینکه کاکتوس‌ها گونه‌های بسیار متنوعی دارند اما اکثر آن‌ها نیاز به آبدهی زیاد ندارند و به شدت عاشق نور هستند.

 زنبق صلح (Peace Lily)

این گیاه دارای برگ‌های سبز براق و گل‌های سفید رنگ است.

این گیاه بخاطر خاصیت تصفیه کنندگی هوا و گل‌های سفید رنگ بی‌نهایت زیبای خود در لیست ما قرار گرفته است.

 توجه داشته‌باشید که حیوانات خانگی در صورت خوردن برگ یا گل آن دچار مسمومیت خواهند شد.

نیاز به نور زیاد ندارند پس اگر آشپزخانه شما نورگیر خوبی ندارد این گیاه فوق العاده است.

کمبود آب را هم بهتر از آب دادن زیاد تحمل می‌کند.

زنبق صلح از گیاهان مناسب آشپزخانه، کم حجم و تصفیه کننده هوا

 یاس سفید (White Jasmine)

از گیاهان مناسب آشپزخانه که رشد بسیار راحتی دارد.

و با شکوفه‌های معطر سفید براق و برگ‌های سبز رنگ مشخص می‌شود که کاملا بو و حال و هوای آشپزخانه شما را عوض خواهد کرد.

در طی بهار و تابستان باید نور بسیار خوبی بگیرد اما در طی پاییز و زمستان نور کم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ماه‌های بهار و تابستان باید دائما آبدهی داشته‌باشید تا خاک آن همیشه مرطوب باشد و در پاییز و زمستان باید خاک آن خشک باشد.

 گیاه آلومینیومی یا پیله‌آ (Pilea Cadierei)

برگ‌هایی به شکل نقره متالیک و سبز رنگ که ظاهر فوق العاده زیبایی به آشپزخانه شما می‌دهد.

پرورش این گیاه بسیار ساده است و می‌توانید آن را در گلدان‌های آویز هم قرار دهید.

و با ظاهر عالی آن آشپزخانه خود را به شکل طبیعی و با هزینه بسیار کم تزئین کنید.

در فصل تابستان نیز گل‌های زیبایی می‌دهد که البته بوی معطر و یا کلا بوی خاصی ندارد.

نور فیلتر شده و نه مستقیم آفتاب باید به آب برسد چون از بین می‌رود و خاک آن را هم همیشه مرطوب نگه دارید.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

گیاهان خوراکی مناسب برای آشپزخانه منزل شما

در بخش قبلی بهترین گل‌ها و گیاهان مناسب آشپزخانه را نام بردیم.

و دیدیم که نیاز به شرایط نگهداری سخت و پیچیده‌ای هم نیستند.

و به طور کلی گیاهانی که بتوانند در شرایط محیط داخلی رشد کنند، پرورش سختی ندارند.

اما خیلی از شما عزیزان پرسیده بودید که گیاهان خوراکی را هم می‌توان در آشپزخانه رشد داد؟

کدام گیاهان خوراکی را می‌توان جزو گیاهان مناسب آشپزخانه به شمار آورد؟

در این بخش هدف ما معرفی بهترین گزینه هاست.

🥬 کاهو (Lettuce)

برای رشد کاهو کافیست ریشه سفید آن را در یک شیشه پر از آب قرار داده.

به حدی که به بالای ساقه آن نرسد و سپس آن را جلوی نور خورشید قرار دهید.

و هر از گاهی نیز آب به آن اضافه کید تا خشک نشود.

بعد از چند روز جوانه زدن شروع می شود.

که می‌توانید آن را به مقداری خاک منتقل کنید که با آبیاری زیاد در عرض چند هفته آماده برداشت و خوردن است.

 

کاهو از گیاهان مناسب آشپزخانه با رشد سریع و خوراکی

 تربچه (Radish)

تربچه در دسته سبزیجات ریشه‌ای و گیاهان خوراکی مناسب کشت در آشپزخانه است.

که نیاز به فضا و مراقبت زیادی ندارد.

از جمله گیاهان مناسب آشپزخانه که می‌توانید دانه‌های آن را تا ۲ روز داخل آب گرم فرو ببرید.

سپس دانه‌ها را به داخل جعبه‌ای که خاک داخل آن ریخته‌اید و تقریبا عمق آن به ۲.۵ سانتی‌متر می‌رسد منتقل کنید.

و سپس دور آن را با پلاستیک بپوشانید.

پس از چند روز ساقه‌ها رشد می‌کنند و سریعا میوه‌ها تولید می‌شوند.

 زنجبیل (Ginger)

از گیاهان مناسب آشپزخانه و خوراکی که برای رشد دادن آن کافیست قسمتی از ریزوم را داخل خاک فرو برده و جوانه‌ها به سمت بیرون باشند.

با کمی نور و آبدهی زیاد خیلی سریع ریشه و ساقه‌های جدید رشد می‌کنند.

که می‌توانید آن را از خاک بیرون آورده و مصرف کنید و دوباره این چرخه را تکرار کنید.

ضمنا قرار دادن آن‌ها در طاقچه آشپزخانه جلوه بسیار زیبایی درست خواهد کرد.

 نعناع (Mint)

کافیست دانه‌های این گیاه در عمق ۵ میلیمتری خاک بگذارید و تنها با اسپری کردن آب، می‌توانید به رشد آن کمک کنید.

بعد از گذشت ۲ هفته جوانه زنی شروع می‌شود و بعد از گذشت ۲ هفته دیگر آماده برداشت و مصرف خواهد شد.

فقط بخاطر داشته‌باشید که سایه بهترین محیط است و نور مستقیم خورشید اصلا برای گیاه نعناع خوب نیست.

 تره (Leek)

یکی دیگر از گیاهان مناسب آشپزخانه که کافیست تکه‌ای از آن را در یک فنجان آب بگذارید.

و آن را در جلوی نور آفتاب مثلا شیشه آشپزخانه قرار دهید.

البته در زمستان چون احتمال خشک شدن آن کمتر است سریع‌تر رشد می‌کند.

و تنها کافیست تا بخش مورد نیاز خود را برای خوردن برش دهید و مابقی را دوباره داخل آب بگذارید.

فقط بخاطر داشته‌باشید که حتما هفته یکبار آبدهی داشته‌باشید.

🧄 پیاز و سیر (Onion and Garlic)

از گیاهان مناسب آشپزخانه که مصرف خوراکی زیادی هم دارند و خوشبختانه کشت دادن آن‌ها کار سختی نیست.

کافیست قسمت ساقه‌های سبز رنگی که از پیاز جدا می‌کنید را داخل خاک ببرید یا اینکه یک دانه سیر را داخل خاک بگذارید.

که خاک آن کاملا زهکشی شده‌ باشد.

حتما در حوالی فصل بهار یا پاییز باید داخل خاک باشند تا خیلی خوب رشد کنند.

پیاز و سیر از گیاهان مناسب آشپزخانه با نحوه کشت ساده

 فلفل دلمه ای و فلفل قرمز

یکی دیگر از گیاهان مناسب آشپزخانه که در هر غذایی می‌توان استفاده کرد.

و در گلدان‌های کوچک کنار پنجره آشپزخانه به راحتی رشد می‌کنند.

انواع مختلفی از آن‌ها را می‌توانید به کمک دانه‌هایشان کشت بدهید.

فقط توجه داشته‌باشید که هر گلدان برای یک فلفل باید باشد و هر از گاهی هم به آن آب بدهید.

جمع بندی مطالب

گیاهان مناسب آشپزخانه و در انواع خوراکی بسیار متنوع هستند و می‌توان ده‌ها یا صدها مورد را نام برد که ما در هر مورد به بهترین‌ها اشاره کردیم.

تمامی این گیاهان علاوه بر رشد راحت، ظاهر بسیار جذاب و زیبایی دارند و شرایط نگهداری پیچیده و دشواری هم وجود ندارد.

لذا می‌توانید با کم‌ترین تلاش این دسته از گیاهان مناسب آشپزخانه و حتی انواع خوراکی را کشت دهید.

و از نعمت وجود آن‌ها بهره‌مند شوید.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

  • کافه گلدون
  • ۰
  • ۰

خرید لیندادیدن ابعاد و رنگ‌های متنوع لیندا در کافه گلدون

نگهداری لیندا آشنا شدن با نگهداری لیندا و نحوه تکثیر

مشکلات لیندابیماری و راه‌های درمان

خرید لیندا با گلدان سفالی

لیندا (Ponytail Palm) یکی از گیاهان بومی مناطق خشک مکزیک میباشد.

این گیاه به دلیل وجود ساقه‌ی غده مانندش معمولا با نام پافیلی هم خوانده میشود.

لیندا از گیاهان زیبا و بسیار مقاوم است و برگ‌های سبز تیره و ضخیمی دارد که بسیار مقاوم به محیط‌های پرنور و خشک میباشد.

این گیاه ساقه ضخیم و غده مانندی دارد که آب را در خود ذخیره میکند و به همین دلیل این گیاه به آبیاری کم مقاوم خواهد بود.

اگر در زمینه ی نگهداری گیاهان مبتدی هستید بهتر است با گیاهان کم توقع و مقاومی مثل لیندا شروع کرده و حس خوب نگهداری از گیاهان را تجربه کنید.

شما میتوانید این گیاه را در داخل خانه، بالکن و باغچه و یا هر مکانی که نور زیاد داشته باشد، نگهداری کنید.

لیندا از گیاهان موثر در تصفیه هوا است و سموم را از محیط جذب میکند و باعث بهبود کیفیت هوای اطراف شما خواهد شد.

شما میتوانید تنوع، ابعاد و رنگ‌های مختلف این گیاه را در اینجا ببینید  لیندا

آبیاری لیندا

این گیاه کم آب بوده پس قبل از هر مرحله آبیاری از خشک بودن سطح خاک گلدان اطمینان حاصل کنید.

آبیاری حدود دو بار در هفته در تابستان و یک بار در هفته در زمستان برای این گیاه کافی است.

این میزان بسته به محیط نگهداری گیاه، درجه حرارت و میزان نور دریافتی متغیر است.

بنابراین اگر شما زیاد سفر میکنید یا عادت دارید آبیاری گیاهان را نادیده بگیرید این گیاه برای شما انتخاب خوبی خواهد بود.

زیرا تنه ضخیم و غده مانند آن شبیه یک منبع آب برای زمان‌های خشکی خواهد بود.

نور لیندا

در وضعیت ایده آل نور زیاد مناسب است.

این گیاه در محیط‌های پرنور بهترین کیفیت رشد را خواهد داشت.

البته در محیط‌های کم نورتر و نیم سایه هم دوام خواهد داشت. کافه گلدون

رطوبت لیندا

اگر گیاه در محیط بسیار خشک قرار بگیرد، لبه ها و نوک برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای در خواهد آمد.

که این موضوع با هفته‌ای یکبار غبارپاشی و ایجاد یک رطوبت نسبی در محیط اطراف گیاه، جبران خواهد شد.

دما لیندا

این گیاه طیف گسترده ای از دما را در خانه ی ما تحمل میکند.

ولی برای رشد کامل و ایده آل به دمای بین ۷ الی ۲۱ درجه سانتیگراد نیازمند است.

برای دیدن گونه های متنوع لیندا کافه گلدون روی نوشته کلیک کنید

  • کافه گلدون